بلوچستان

اقوام شناسی و تاریخ بلوچستان

بلوچستان

اقوام شناسی و تاریخ بلوچستان

آداب ورسوم مردم بلوچ



 
یک زن بلوچ در لباس های سنتی بلوچ او
بلوچ ایرانی اصیل باستان که جشن ها و شاهکارهای منحصر به فرد و خاص خود می باشد.

  

Basluchis برای اولین بار به این منطقه در قرن دوازدهم نقل مکان کرد. در دوره مغول، این سرزمین به عنوان معروف شد "بلوچستان."

نام و نام خانوادگی خود را، "بلوچ / بلوچ،" در بحث کفن. برخی می گویند به معنای "کوچ در حالی که دیگران ادعا می کنند که در آن (فارسی باستان) کلمه آریایی به معنی "تاج خروس است."

زبان بلوچی در ایران، پاکستان، افغانستان، هند، فارسی عربی خلیج فارس، ایالات، ترکمنستان و شرق آفریقا سخن گفته است. این است که به عنوان یک عضو از گروه ایرانی از خانواده زبان های هند و اروپایی که شامل کردی طبقه بندی شده، فارسی، پشتو، دری، تاجیک، اوستیای. بلوچ است که از نزدیک به کردی و فارسی است.

دو لهجه اصلی وجود دارد: شرقی و غربی. دشوار است به منظور برآورد تعداد از سخنرانان بلوچ، اما وجود دارد احتمالا در حدود شش میلیون نفر، که اکثر آنها غربی بلوچ، که آن هم به گویش است که به طور گسترده در ادبیات بلوچی استفاده می شود صحبت می کنند. در گویش غربی دو گویش بیشتر، رخشانی (در مناطق شمالی) و Makrani (در جنوب) می باشد.مناطقی که گویش های شرقی بلوچ سخن گفته اند (مناطق شمال شرقی بلوچستان پاکستان، پنجاب و سند) در بسیاری از کمتر توسعه یافته، به ویژه هنگامی که آن را به آموزش و پرورش، که حساب برای همین دلیل است که کمی در فرم نوشته شده مورد استفاده قرار می آید.

برای یک بازدید کننده کنجکاو که در استان باستانی Sakestan، و یا امروز وارد استان سیستان و بلوچستان، اولین مسئله جالب است که جذب توجه ترین راه بلوچ ها تا لباس پوشیدن است. بلوچ راه خود را از لباس با تغییر جزئی حفظ کرده اند.

مردان پوشیدن پیراهن بلند، شلوار گشاد شبیه لباس Partho-ساسانی، اضافه شده توسط عمامه در اطراف سر خود را در حالی که زنان در لباس گشاد و شلوار با آثار سوزن است که ویژه مردم منطقه قرار داده است و در دیگر نقاط کشور معمول نیست .

قسمت بالای لباس و آستین با آثار سوزن، یک کار هنری است که خاص از لباس از بلوچ زنان تزئین شده است. آنها با یک روسری است که در گویش محلی به نام `Sarig 'پنهان کردن موهای خود.

زنان بلوچ معمولا در زیور آلات طلا مانند گردنبند و دست بند میره، اما جواهرات خاص خود را `Dorr یا گوشواره های سنگین که به سر با زنجیر طلا بسته به طوری که وزن سنگین خود را به پاره شدن گوش ایجاد نمی کند. آنها معمولا یک سنجاق سینه طلا به نام `Tasni 'که توسط جواهر فروشان محلی در اشکال مختلف ساخته شده و استفاده می شود برای اتصال دو بخش از لباس بیش از قفسه سینه می پوشند.

به غیر از سبک پانسمان از بلوچ ها، نکات جالب وجود دارد در راه آنها زندگی می کنند و در سنت ها و آداب و رسوم خود را که در این مقاله تلاش می کند برای نشان دادن در قطعات. سنت ها و آداب و رسوم بومی و محلی از اهمیت بیشتر به بلوچ ها در گذشته به عنوان ظاهرا تا حدود نیم قرن پیش، زمانی که دولت مرکزی و استانی از سر دسته به عنوان دیکتاتوری فردی اعمال شده بود.

بنابراین، می توان نتیجه گرفت به منظور تنظیم رفتارهای اجتماعی که هیچ قوانین و مقررات فرموله شده وجود دارد. در چنین شرایطی، سنت ها و آداب و رسوم در واقع پر کردن خلاء ناشی از فقدان قوانین که در تنظیم بسیاری از روابط اجتماعی مورد استفاده قرار گرفت و در نتیجه اعتبار خاصی در میان مردم قبیله ای بلوچ لذت می برد.

Abdolghaffar ندیم در کتاب خود `Gashin 'است که به زبان بلوچی نوشته شده است می گوید:" در فرهنگ عامیانه بلوچی است که توسط راه بلوچ از زندگی الهام گرفته و بنابراین می تواند بسیاری از نیازهای مردم قبیله ای که مجبور به حل و فصل اختلافات خود را در خطاب اساس سنت ها و آداب و رسوم خود را در عدم وجود یک دولت مرکزی قدرتمند است. "

در اینجا، آن است که تنها به اندازه کافی برای بررسی سنت بلوچ در دو دسته از همکاری و اعیاد:

خانواده کوچ بلوچ
A. همکاری
1 Beggari: این خاص سفارشی از زمانی که جوانان بلوچ به سن ازدواج می رسد اما ظاهرا خانواده اش می تواند هزینه های ازدواج با توجه به شرایط اقتصادی خود را ندارند می باشد. در چنین شرایطی، جوانان را به بستگان و دوستان خود بروید و با آنها بحث در مورد تصمیم خود در مورد ازدواج و برای `Beggari، یا به عبارت دیگر، سهم خود را خود را بپرسید.

این یک سنت است که به شدت مورد احترام است که حتی فقیرترین عضو خانواده نمی تواند بی تفاوت نسبت به چنین تقاضا باقی می ماند و احساس می کند موظف به پرداخت مقدار مشخصی از پول به صورت نقد و یا ارائه کمک های مادی. عدم مشارکت در چنین یک امر خیرخواهانه تحقیر و رسوا شود. بنابراین، اگر چه Beggari که داوطلبانه است، با این حال، یک اجبار اجتماعی را می توان در آن پیش بینی کرد به نحوی. حتی در مورد کسانی که بدون فرزند و نمی تواند از مزایای استفاده از Beggari در آینده، شرکت در این اعتبار تضمین های قانون خیرخواه بیشتر اجتماعی بهره مند شوند. به عنوان یک نتیجه از این، ازدواج است که به راحتی در میان بلوچ ها ساخته شده به جامعه است جلسه هزینه.

2 Hashar: این یک رسم است که زمانی که یک فرد می تواند یک کار به تنهایی انجام نمی شود و نیاز به کمک از دیگران به کار گرفته است.

به طور سنتی، کار برای پول است مرسوم نیست، و کسانی که نیاز به کمک به بستگان و دوستان خود بروید و آنها را از تصمیم خود برای انجام یک کار خاص در یک روز خاص اطلاع رسانی و برای این منظور آنها نیاز به تعداد معینی از نیروی کار. در چنین شرایطی، به عنوان بسیاری از داوطلبان ممکن است کار جمعی بدون پرداخت بپیوندید.

اگر کار در یک روز انجام شده، تنها چیزی است که کارفرما است انجام دهید این است برای آماده سازی ناهار و شام برای کارگران معمولا ذبح گوسفند برای ساخت غذا مورد نیاز است. اگر این کار طول می کشد، آماده سازی خواهد شد ساخته شده است و داوطلبان جدید به موارد قبلی جایگزین.

با این حال، خواهد بود داوطلبان به اندازه کافی وجود دارد برای تکمیل کار از طریق همکاری جمعی، به عنوان آن است مرسوم به دادن پاسخ منفی به درخواست برای کمک.

این یک عادت در مناطق روستایی که در آن مردم به طور عمده در بخش کشاورزی مشغول اند که در آن Hashar است که در مراحل مختلف کار از کشت عمل برداشت بیشتر مرسوم است. آن را نیز به طور گسترده ای در ساخت و ساز خانه های روستایی و پل ها و در جمع آوری تاریخ انجام می شود. این یک عادت است که هنوز تمرین اثرات مثبت اجتماعی آن با وجود این واقعیت است که پرداخت می شود کار به تدریج تاسیس شده است.

3 Bagi: این سفارشی به طور گسترده ای در گذشته انجام می شد در حالی که این روزها از آن است که از دست دادن اهمیت در زمینه های رفتن را از طریق روند شهرنشینی.

در عمل از چنین سنت، مردم استفاده می شود به طبخ غذا اضافه و آن را در میان مردم نیازمند در محله خود توزیع کنید. آنها که خاموش بودند و می تواند تغذیه بهتر باید با دقت این را مشاهده کند.

تاثیر مثبت اجتماعی از جمله سنت احساس منفی تحقیر به عنوان دریافت Bagi است در حکم دریافت کمک های مالی بلکه نوعی از مشارکت بین کشورهای همسایه و به یک شخص خاص و یا یک خانواده خاص محدود نمی شود حذف شده است.

Bagi صرفا به مصرف محدود نمی شود اما در ابعاد گسترده تر است که معدن همگرایی بیشتر در میان همسایگان و به حداقل می رساند اختلافات احتمالی انجام شده است. در این میان، آن کمک می کند تا توزیع عادلانه امکانات محدود است.

4 دیوان: حل و فصل اختلافات در زندگی روزمره خود از اهمیت زیادی. به منظور حل مشکلات، مردم را در یک محل جمع آوری و در حالی که مطالعه جنبه های مختلف اختلافات، آنها سعی می کنند برای پیدا کردن بهترین راه حل ممکن است در برای حفظ رضایت از طرف های درگیر.در گویش محلی به نام `دیوان و به طور معمول یک خانه که متعلق به فرزند ارشد عضو جامعه.

البته دیوان صرفا برای حل و فصل اختلافات منحصر به فرد نیست، بلکه همچنین برای تبادل اطلاعات و مشاوره برای هماهنگی امور استفاده می شود. با این حال، اهمیت دیوان در زمان حل و فصل اختلافات در این واقعیت است که اگر چه تصمیم گیری در دیوان است از نظر قانونی معتبر نیست، با این حال، آن قابل اجرا است و به ندرت توسط طرفین اختلاف نادیده گرفته شده است.

دلیل آن این است که وجود این تجمع در محل است تا حدی اجرایی و ضمانت اخلاقی برای طرفین اختلاف و در صورتی که یکی از طرفین به هر دلیل به توافق رسیده است در دیوان را نادیده می گیرد، در واقع آن را به اعتبار اجتماعی خود را آسیب می رساند. اگر دیوان نتواند به حل و فصل اختلاف، مورد خواهد شد و بر اساس قوانین دین حل می شود.

سنت دیوان است که به تدریج در مناطق شهری و روستایی فراموش شده اما هنوز هم در میان برخی از قبایل اجرا. یک نظام قضایی واحد و یکپارچه در واقع سنتی دیوان جایگزین شده اند و افراد مسن هنوز هم حل و فصل مقررات در مناطق شهری و روستایی اما نه به طور کامل به عنوان در مراحل اولیه تلاش ساخته شده است برای حل و فصل اختلافات از طریق سنت های محلی و در Divans از سالمندان.

5 مایار:. عادت است که توسط یک واقعیت اجتماعی الهام گرفته و نیاز به حمایت از مظلوم در برابر ظالم. هنگامی که یک فرد بسیار قوی است و ستم به یک فرد ناتوان به هر دلیلی، سابق می توانید از یک فرد قوی که دارای قدرت کافی برای دفاع از حق خود را به دنبال. با توجه به تعهدات که میزبان احساس می کند نسبت به کسی که به دنبال کمک به عنوان `مایار، او آزاد است یا به شرایط تقاضا یا رد آن است.

اما، به محض این که می پذیرد، سنت های اجتماعی مسئولیت دفاع مایار قرار می دهد بر روی شانه از میزبان. البته، اهمیت سنت بیشتر آشکار می شود که کسی که به دنبال کمک است گناه نیست و حقوق که بر زیر پا گذاشته شده است. با این حال، زمانی که فرد به دنبال توجه به سنت مایار کمک کند، او یک عضو از خانواده و قبیله از میزبان می شود و می تواند حمایت خود را از لذت بردن از تا زمانی که مشکل خود را حل شده است.

گاهی اوقات این وضعیت برای همیشه بدون تغییر باقی می ماند و کسی که به دنبال کمک خواهد کرد در شرایط جدید باقی می ماند. بنابراین، آن را تبدیل به بخشی از مسئولیت از میزبان به پیدا کردن کار برای کسی که به دنبال کمک و قرار می دهد سرمایه کافی را در اختیار خود. این کمک خواهد کرد که فعال مردم ناتوان از خود در برابر ستمگران دفاع کند.

6 Karch-VA-Kapon: این سنت انجام می شود زمانی که فرد به هر دلیلی شخص دیگری را می کشد، یا به عمد یا غیر عمدی. در چنین شرایطی احساس بی دلیل از انتقام خواهد قبایل بلوچ به حدی است که بدون توجه به آنچه که قبیله قاتل بود، اگر او دور از دسترس است، یکی از اعضای خانواده خود یا یکی از بستگان او را می توان به جای او کشته و یا پریشان به عبارت دیگر، انتقام بگیرد.

در این شرایط بسیاری از مردم بی گناه را تبدیل به قربانی چنین انتقام صرفا به دلیل تعلق به یک خانواده خاص یا قبیله. در این لحظه، در تلاش برای جلوگیری از خونریزی بیشتر، اعضای پیر خانواده توسل به رسم `کفن و چاقو. آنها قاتل با چاقو و یک تکه پارچه سفید به خانواده کسی که کشته شده است ارسال با هم و آنها رایگان یا به او را مجازات و یا او را ببخشند می باشد.

با این حال، مجازات قاتل است یک عمل ثابت شده از نقاط اجتماعی و علمی و در حالی که بخشش مظهر سخاوت است. به همین دلیل، قاتل خواهد شد را ببخشند و به خانواده اش بازگشت.

گاهی اوقات ممکن است رخ دهد که به منظور حذف تمام خصومت و سوء تفاهم ها، دو خانواده آماده ازدواج به عنوان وسیله ای برای کنار گذاشتن اختلافات. البته، گاهی اوقات باج را خواستار شود. در این صورت خانواده قاتل یا قبیله که به آن تعلق خواهد پول پرداخت.

اگر چه محاکمه قاتل می افتد در صلاحیت قانون، با این حال، هنوز شواهد نشان می دهد که مردم قبیله ای مایل به حفظ سنت `کفن و چاقو" وجود دارد.

7 Patardeyag: این سنت انجام می شود زمانی که نزاع بین دو یا چند نفر از اعضای یک قبیله وجود دارد. سمت است که به جرم دامن زدن به نزاع می پذیرد به عذر خواهی و نه شفاهی و نه از طریق یک واسطه است که معمولا افراد مسن از قبیله. مهم نیست که چقدر تفاوت عمیق، طرف دیگر معمولا معذرت خواهی می پذیرد، به عنوان رد آن انتقاد از دیگران شود.

پس از پذیرش این عذرخواهی، طرف که نزاع fomented بود را از طرف دیگر به یک مهمانی شام از طریق واسطه دعوت و یک گوسفند است به مناسبت قتل عام. نیازی به معذرت خواهی کلامی وجود دارد و به طور معمول هیچ کلمه ای خواهد بود در مورد مسائل باعث اختلاف گفت. برگزاری مراسم Patardeyag به معنی پذیرش این عذرخواهی و حذف همه تفاوت.

B. شاهکارهای
1 Mangir:. مهم سنت بلوچ عمدتا در ارتباط با مراسم و شاهکارهای خود را.

مراسم ازدواج غرفه های برجسته در میان چنین کارهایی را به عنوان آن را از طریق مراحل مختلف می رود با شروع از تعامل به مراسم عروسی. مشارکت عمومی در مراسم عروسی به عنوان در سایر نقاط کشور، اما با تفاوت های اندک طبیعی است. اما یک تفاوت منحصر به فرد در مراسم عروسی وجود دارد و مراسم Mangir است.

به نظر می رسد که این مراسم یک سنت به دست آورد که توسط قبایل بلوچ از دیگر آداب و رسوم است. Mangir مراسم ازدواج جرم به طور همزمان از چندین زوج ها به دلایل مختلف، از جمله ملاحظات اقتصادی است.

چه بیشتر از این ایده حمایت از برگزاری مراسم ازدواج جمعی در میان مردم طبقه پایین تر از جامعه است. این امر نه تنها به کاهش هزینه و همچنین در زمان به عنوان در مراسم عروسی گذشته استفاده می شود به مدت هفت روز صرفه.

2 Sepat: جشن هایی که در بلوچستان در زمان تولد نوزادان جدید برگزار می شود Sepat نامیده می شود. بعضی از قسمت های مراسم با فرض خرافی و اعتقاد داشتند که هر دو نوزاد و مادر توسط یک جن به نام آل تهدید آن را به عنوان در انتظار فرصت برای به دست گرفتن و بلع کبد نوزاد و مادر را تحت تاثیر قرار.

بنابراین، به منظور جلوگیری از چنین اتفاق می افتد بستگان مادر و کودک بیدار بماند برای چند شب و دعا به خدا و در جستجوی کمک های خود را به منظور محافظت از مادر و نوزاد در مقابل جن.

با این حال، آداب و رسوم خوب و بد در میان قبایل بلوچ که خواستار پژوهش و مطالعات وجود دارد.

بلوچ ها هم مانند دیگر ایرانی ها برای مشخصات فرهنگی خود را از قبیل مهمان نوازی، شجاعت، سخاوت، صداقت، و تعهد اخلاقی و ملی گرایی بیشتر ایران شناخته شده است.

* توجه: این مقاله حسن نیت ارائه میدهد از CAIS در SOAS است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.