بلوچستان

اقوام شناسی و تاریخ بلوچستان

بلوچستان

اقوام شناسی و تاریخ بلوچستان

زبان بلوچی و گویش های ان


 مقدمه

     زبان بلوچی است که توسط حدود ده میلیون بلوچ ساکن در پاکستان، ایران، افغانستان و در جنوب از SSR ترکمنستان از اتحاد جماهیر شوروی سخن گفته است. اکثریت بلوچ، با این حال، در استان های جنوبی پاکستان از بلوچستان زندگی می کنند، هم مرز با ایران و افغانستان است. بلوچ مسلمانان ترغیب سنی هستند، که اکثر آنان از یک زندگی نیمه عشایری. درباره 700،000 بلوچ در کراچی زندگی می کنند.بلوچ ها نیز بخش مهمی از عمان در خلیج فارسی را تشکیل می دهند.
      منشاء مردم بلوچ و زبان خود هستند، موضوع حدس و گمان قابل توجهی در میان مورخان و زبان شناسان بوده است. مورخ بلوچ، محمد سردار خان بلوچ، در تاریخچه خود را از نژاد بلوچ و بلوچستان، نتیجه گرفته است که مردم بلوچ متعلق به شاخه کلدانی از نژاد سامی که در 500 سال قبل از میلاد از بابل (Chaldea) مهاجرت کردند و در مناطق شمالی ایران. در این دوره از زمان، بلوچ گویش سامی اصلی خود را از دست داده و copiously از زبان فاتحان خود، هخامنشیان اقتباس شده است. برخی از زبان شناسان بر این باورند که شاخه پزشک از langauge اوستایی پدر و مادر از زبان بلوچی موجود است. از این رو، بلوچ، با توجه به این دیدگاه، متعلق به شاخه ایرانی آریایی زیر خانواده از خانواده هند و اروپایی زبان. برخی از زبان شناسان دیگر، با این حال، اشاره می کنند که حتی پس از هرس تمام فارسی وارد شده، هند و واژه پشتو twined در سراسر بلوچ کلاسیک، هنوز تنه از یک زبان است که یادگاری از خانواده یهودی باستان باقی مانده است، هر دو در ریشه و در صدا.

     اگر چه بلوچ یکی از قدیمی ترین زبان های زندگی، بسیاری از میراث ادبی کلاسیک آن عبارت است از سنت شفاهی در قالب ترانه و آهنگ های محلی که از سن به سن و قبیله به قبیله از طریق نسل از شاعران و شعرا منتقل شده است.

    زبان و ادبیات بلوچی در سال 1830 به اطلاع از جهان خارج رسید که گردشگری انگلیسی تحقیق آغاز شده و گزارش خود را منتشر کرد. این سرمایه گذاری مورد توجه دیگر محققان انگلیسی به خود جلب کرد. در میان آنها قابل توجه پیرس، A شرح Mekrani بلوچ گویش (لندن، 1877) و مایر، بلوچ کلاسیک، (لندن، 1900) و انگلیسی Biluchi دیکشنری (لاهور، 1909) بود.

     موفقیت بزرگ در توسعه و رشد زبان و ادبیات بلوچی بعد از ایجاد پاکستان در سال 1947 زمانی که بلوچ ها جوان تحصیل کرده جوامع ادبی، کتاب های چاپ و نشریات تاسیس شده و تلاش برای احیای روح خلاق از زبان خود در رقابت با دیگر منطقه ای پاکستان زبان - پنجابی، سندی، و پشتو. در سال های پس از آن، چهار نهاد نقش مهمی در ترویج زبان بلوچ، ادبیات و فرهنگ بازی: رادیو پاکستان در کویته - شهرستان پایتخت بلوچستان، آکادمی بلوچ، مرکز کویته پاکستان تلویزیون دولتی، و دانشگاه بلوچستان در کویته . کویته رادیو، که در اوایل سال 1950 راه اندازی شد، فرصت برای بیان خلاق به تعداد زیادی از روشنفکران بلوچ ارائه شده است. در اواخر سال 1950 دولت فدرال پاکستان راه اندازی بلوچ [صفحه IV] آکادمی که پس از آن یک نهاد برتر برای توسعه زبان و ادبیات بلوچی شد. آکادمی کتاب های بسیاری در زبان بلوچ، ادبیات، فرهنگ و تاریخ منتشر کرده است و نقش مهمی در تشویق رشد مطبوعات محلی در بلوچستان داشته است.

     ایجاد مرکز تلویزیون کویته و دانشگاه بلوچستان در اواخر دهه 1960 نیز نقش مهمی در احیای علاقه به زبان و ادبیات بلوچی در ایجاد یک گروه از روشنفکران بلوچ که افتخار میراث قومی و فرهنگی خود را به بازی و.

     زبان بلوچی در خط عربی را با هر دو خط نستعلیق و فرم nasx نوشته شده است. سوال این اسکریپت، با این حال، به دور از حل و فصل.نشست روشنفکران بلوچ در Kunchiti (بلوچستان پاکستان) در ژانویه سال 1982، به عنوان مثال، در مورد مسئله اسکریپت و اتخاذ اسکریپت روم از نظر سادگی و واج پیوندهای درونی آن با زبان بلوچی توصیه می شود. دیگر روشنفکران بلوچ برای ادامه اسکریپت حال حاضر عربی استدلال کرد که آنها احساس کردند که اسکریپت روم می بلوچ از زبان های دیگر منطقه هم جدا کنید.

     اثر حاضر، A بلوچ به انگلیسی واژه نامه: سطح ابتدایی، یک شکاف در زمینه مواد آموزشی بلوچ موجود به زبان انگلیسی پر کنید. واژه نامه شامل 2500 مدخل از واژه بلوچ و عبارات اغلب در گفتمان روزمره و در روزنامه های معاصر بلوچ، نشریات دوره ای استفاده می شود، و نشریات از منافع عمومی در پاکستان و ایران. این در نظر گرفته شده برای کمک به در راه سیستماتیک آموزش و کسب واژگان در سطح متوسط ​​دوره اوایل بلوچ ابتدا و.

     ورودی از اشفق احمد (ع) هفت Zubani Lughat (هفت زبان فرهنگ لغت)، (لاهور، مرکزی اردو اول، 1978)، یک اثر به یاد ماندنی را بر اساس شمار فراوانی کلمه از زبان های مهم منطقه ای از پاکستان به دست آمده است.

     واژه نامه طراحی شده است تا از راههای خاص در هر دو دانش آموزان و معلمان استفاده می شود:

     1) برای دانش آموزان در سطح متوسط ​​اواسط ابتدایی و اولیه آن را به عنوان یک مینی فرهنگ لغت خدمت می کنند.

     2) همچنین به عنوان یک لیست بررسی واژگان در پایان این دوره در سطح ابتدایی خدمت می کنند.

     3) برای معلمان، آن را باید به عنوان یک هدف برای آموزش در سطح ابتدایی و به عنوان یک استاندارد برای آموزش در سطح متوسط ​​عمل می کنند.

     4) ابزار کاربردی اصلی واژه نامه خواهد بود، با این حال، در زمینه توسعه برنامه درسی. در حالی که تهیه مواد درسی / آموزش به زبان بلوچ، این واژه نامه خدمت برای کنترل واژگان به کار رفته در مته ها و تمرین و کمک به تعیین که واژگان در هر درس متن به طور فعال به دست آورد. به این ترتیب در تهیه مواد درسی درجه بندی برای متن ابتدایی و در تصمیم گیری است که واژگان باید در متن میانی یشمی کمک خواهد کرد.
     [صفحه V]

     بلوچ دارای شش گویش اصلی: (الف) لهجه های شرقی تپه، (ب) رخشانی (ج) سراوانی، (د) Kechi، (ه) Lotuni، و (ج) لهجه های ساحلی. (برای جزئیات، "بلوچ زبان،" انجمن سلطنتی آسیایی جزوه و مقالات، جلد XXVII، لندن، 1966 را ببینید JH Elfenbein،). کار حاضر در گویش رخشانی بر اساس به دلیل موقعیت آن مرکزی، فهم گسترده، و اهمیت اجتماعی و فرهنگی در جامعه بلوچ معاصر است. به عنوان Elfenbein اشاره کرده است: "اگر انتخاب لهجه استاندارد برای بلوچ ساخته می شود، رخشانی است ادعای قوی تر از هر گروه دیگری به موقعیت." رخشانی نیز یک گویش در پخش برنامه های رادیویی در پاکستان، افغانستان، ایران و ترکمنستان شوروی استفاده می شود.

     واژه نامه با استفاده از یک قالب چهار ستون با بلوچ ورود کلمه / عبارت در خط عربی، نسخه برداری از واج شناسی اصلاح شده (نگاه کنید به: توجه داشته باشید در رونویسی)، یک دسته دستوری و تعریف به زبان انگلیسی.

     من آرزو می کنم برای ابراز حق شناسی خود را به آقای جان D. مورفی برای کمک به او در تلفیقی از این کار. (: موسسه مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل، 1969 مونترال) کمک بزرگی در تهیه این واژه نامه بود من هم خدا را شکر به پروفسور MAR بارکر که کتاب، یک دوره در بلوچ هستم. در نهایت، من از آقای بلانت استوارت برای همکاری مایل و کارآمد خود را در آماده سازی پیش نویس نهایی از واژه نامه هستم.

     M. A.
     ژانویه 1985
     واشنگتن، دی سی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.